Taunus P5 20M

Modelvarianter

( LC = lavkomprimeret - HC = højkomprimeret)

Tophastighed (km/t) 135 140 145 160 165 Volumen (ccm) 1498 1699 1699 1998 1998 Effekt (HK) 60 65 70 85 90 Volumen (liter) 1.5 1.7 LC 1.7 HC 2.0 LC 2.0 HC Model 17M 17M 17M 20M 20M TS Cylindre 4 4 4 6 6

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 850 - 925 Længde (m) 4.39 Højde (m) 1.40 Bredde (m) 1.60

17M 1964 - 1967, 20M 1964 - 1967, 20M TS 1964 - 1967

Motorvarianter

Den store nyhed ved Taunus P5 er Fords nye 4- og 6-cylindrede V-motorer, selvom vi genkender selve V4-konstruktionen fra Taunus P4 på 1.2 og 1.5 liters motorerne. P5 blev leveret med 1.5 eller 1.7 liters V4 og 2.0 liters V6. Opbygningen af P5 er meget lig P2 og P3 med McPherson forhjulsophæng. Styrehuset er af typen kaldet kuglekredsløb. Denne opbygning giver alt andet lige en mere præcis styring end den nu forældede, primitive snekkestyring. Kardanakslen er blevet todelt, hvilket giver en mere jævn kraftoverførsel. Baghjulsophænget er med stiv bagaksel, halvelliptiske, flerlags bladfjedre og teleskopstøddæmpere. P5 var i udgangspunktet med 3- eller 4-trins gearkasse med ratvælger. I hardtop- og TS-modellerne kunne man dog kun få 4-trins gearkasse med centerplaceret gearvælger. Fra maj 1966 kunne P5 leveres med en 4-trins automatgearkasse som Ford kaldte TAUNOMATIC. I begyndelsen af 1967 gik man over til 12V el-anlæg (jævnstrøm). Ford Taunus P5 blev produceret fra september 1964 til april 1967 som 17M, 20M og 20M TS fordelt på 630.000 stk 17M og 215.000 stk 20M som 2-, 4- og 5-dørs modeller. Herudover produceredes i perioden 1965 - 1966 i Genk 14.000 stk. coupémodeller. Ford valgte at kalde sine coupé-modeller "hardtop".

Denne bil er i medlemseje: Mark's 17M Super med nye sorte nummerplader

Denne bil er i medlemseje: John's meget fine 20M TS aut coupè

Her kan du se flere billeder af Ford Taunus P5 20M:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller