Taunus P6 15M

Modelvarianter

12M 1966 - 1970, 15M 1966 - 1970

Disse modeller er opdelt i et utal af motorvarianter, hvorfor de ikke beskrives yderligere her.

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 850 - 925 Længde (m) 4.39 Højde (m) 1.40 Bredde (m) 1.60

Motorvarianter

7 motortyper i 16 modelvarianter

( LC = lavkomprimeret - HC = højkomprimeret)

Tophastighed (km/t) 125 130 135 135 145 155 160 Volumen (ccm) 1183 1305 1305 1498 1498 1699 1699 Effekt (HK) 45 50 53 55 65 70 75 Volumen (liter) 1.2 LC 1.3 LC 1.3 HC 1.5 LC 1.5 HC 1.7 HC 1.7 HC Model 12M 12M 12M, 1300S 12M, 15M 15M 15M 12M, 15M Cylindre 4 4 4 4 4 4 4
Da Ford præsenterede sin nye 12m/15m modelserie var det begyndelsen til slutningen på en næsten 20-årig tradition. Modellen som afløste P4-modellen skulle blive den sidste "lille" Taunus med betegnelsen "M". Efter et års produktion sløjfede Ford også Taunus navnet på P6’eren. Modellerne hed herefter kun Ford 12M og Ford 15M. Ford valgte at "dele" den tidligere 12M i 12M og 15M. Årsagen var det utal af motoralternativer som var tilgængelige og delingen gav en betegnelse på bilerne i forhold til motorstørrelsen. Kun kosmetiske detaljer adskilte de to modeller udvendigt. Indvendigt skilte de sig heller ikke meget ud fra hinanden. Ford havde foretaget en del tekniske forbedringer fra P4 modellen. Væsentligst var, at bilen fik tandstangs-styring og McPherson forhjulsophæng. Et større karosseri gav bedre indvendig plads og selvom modellen gennemgik en del interiørmæssige forandringer gennem sit 4-årige liv, forblev karosseriet stort set uforandret. Fra september 1967 indførtes 12v el-anlæg og året efter blev trepunktsseler til forstolene standard. I god Ford-tradition blev modellen tilbudt køberne i et utal farvekombinationer og motorer. At bilen nærmest kunne "skræddersys" til køberen, gjorde den til en overvældende salgssucces. I efteråret 1970 var det imidlertid slut, og en ny Taunus (Knudsen) med helt andre koncepter stod klar. P6-eren blev fremstillet i Køln og Genk i et samlet antal af 685.000 stk 12M og 509.000 stk. 15M i de kendte karosseriformer. Der blev aldrig fremstillet cabriolet-modeller af P6-eren.

Her kan du se billeder af Ford Taunus P6:

P7

Oversigten

OSI 20M TS

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller